TONTON TV DULU...!

Monday, February 23, 2009

TEKNOLOGI DALAM TERNAKAN KELI

Teknologi baru dalam ternakan keli boleh diaplikasi pada dua keadaan iaitu untuk tujuan penjagaan kualiti air dan meningkatkan kadar pencernaan makanan oleh ikan. Dua teknologi yang digunakan sebagai pilihan adalah seperti di bawah.



















1.1 Mikroorganisma berfaedah ( EM )

o Fungsi EM antaranya ialah :
§ untuk menggalakkan pertumbuhan plankton / air hijau,
§ menguraikan bahan toksik kepada unsur tidak merbahaya,
§ membantu proses pencernaan makanan

o Kadar bakteria aktif yang digunakan ( EMAS 2 ) adalah 1 liter bagi setiap meter padu air tangki ( 1 liter/m3 ). Selepas 3 hari, dalam keadaan cuaca panas, air akan menjadi hijau.

o Keputusan yang akan diperolehi dengan penggunaan EMAS 2 antara lain ialah air ternakan dan hasil tidak akan berbau lumpur / plankton. Air yang sama boleh digunakan untuk sekurang-kurangnya 2 pusingan ternakan walaupun keadaan air kelihatan kotor.

1.2 Azomite ( A to Z minerals including trace elements )

o Fungsi teknologi azomite adalah hampir sama dengan EM
o Azomite ialah produk dari deposit gunung berapi purba yang dikenalpasti baik untuk pertanian organik. Ia merangsang sintesis protein yang akan menghasilkan sel-sel imunisasi apabila diancam penyakit
o Azomite mengandungi 67 mineral dan unsur-unsur semulajadi yang stabil. Umumnya ia membantu meningkatkan tumbesaran dan status kesihatan.

· Sebelum memberi makan ikan, Azomite disediakan pada kadar 1 gram / 1 liter air
· sediakan jumlah makanan yang mencukupi ( rujuk contoh pengiraan dalam pengurusan makanan ) dan rendam makanan ke dalam campuran bahan di atas sehingga ia meresap ke dalam pellet tersebut
· beri ikan makan setiap hari

o Saiz ikan dan kualiti hasil ternakan akan bertambah baik berbanding sistem ternakan yang sama tetapi tanpa menggunakan teknologi Azomite. Hasil kajian mendapati kadar tumbesaran ikan meningkat antara 15 – 45 % dalam tempoh ternakan yang sama.

1 comment:

  1. saya menjual ikan keli limbat segar..ditangkap dari sungai dan bukan ternakan kolam..saiz anggaran 4-5 ekor sekilo..harga rm9.50 sekilo..penghantaran disediakan..kuantan dan kemaman..sudin 0145150398

    ReplyDelete

Test your Internet connection speed at Speedtest.net